czwartek, 24 listopada 2016

O podróżach na Marsa czyli Międzynarodowe Targi Turystyczne TT Warsaw

Międzynarodowe Targi Turystyczne TT Warsaw, odbywajęce się w stolicy w hali targowej przy ulicy Marsa, stały się faktem. Jak co roku można, spacerując wśród licznych stoisk wystawienniczych, zdobyć sporo informacji o różnych krajach, ich zabytkach, kulinarnych atrakcjach, propozycjach dla turystów łaknących wypoczynku.

Morze folderów

Krajem partnerskim tegorocznych TT Warsaw jest Rumunia. Przyznam szczerze, że właśnie z tym faktem wiązaliśmy największe nadzieje. Wybieramy się na wyprawę do Rumunii, naszym zdaniem fascynującego kraju i mieliśmy nadzieję, że na targach uzyskamy odpowiedzi na wiele nurtujących nas pytań, między innymi dotyczących ciekawych szlaków turystycznych, noclegów w agroturystyce i na kempingach, po prostu informacji o miejscach wartych odwiedzenia, rzadko wspominanych w tradycyjnych przewodnikach. I tu dotkliwe rozczarowanie. Stoisko jest kolorowe, rozśpiewane, pełne folkloru i ludzi. Są garncarze toczący gliniane misy, dzbanki i garnki, na wieszakach wiszą tradycyjne, ludowe stroje, są półki zapełnione wytworami lokalnych rzemieślników.  Wszędzie można też spotkać osoby w strojach ludowych, a kapele prezentują tradycyjną muzykę tego kraju.  Może trochę chaotycznie i mało przejrzyście jest wszystko urządzone, ale z pewnością bardzo kolorowo.

Rumuński garncarz na targach TT Warsaw

Niestety nie uzyskaliśmy odpowiedzi właściwie na żadne z naszych pytań. Nie ma (przynajmniej dzisiaj, czyli w czwartek nie było) informacji przydatnych indywidualnym turystom, na przykład nie potrafiono powiedzieć nam nic na temat działających w Rumunii kempingów. Oferta materiałów informacyjno – promocyjnych, czyli popularnych folderów była dzisiaj tak uboga, że wręcz kontrastowała z innymi, targowymi stoiskami. Być może rumuńscy wystawcy nastawili się jedynie na kontakty z polskimi touroperatorami, z organizatorami autokarowych wycieczek objazdowych i wczasów pobytowych. Tego nie wiemy. Tak, czy inaczej my interesujących nas informacji nie otrzymaliśmy.
Wypad na targi polecam natomiast osobom planującym wyjazd do Chorwacji. Ten kraj – jak zresztą co roku – ma przygotowaną niezwykle bogatą ofertę materiałów promocyjnych wysokiej jakości. To samo dotyczy Turcji i coraz popularniejszej Gruzji.
W tym roku na TT Warsaw indywidualne stoisko ma włoska wyspa Sardynia. Jej oferta przypomniała nam jak piękne to jest miejsce, i że koniecznie musimy pojechać tam na dłużej. Sporo tematycznych map przygotowanych dla zwiedzających, a także prospekty z fajnymi zdjęciami zachęcają do natychmiastowego pakowania plecaków.

Niewiele, bo to nie Wiatr i Woda, ale jednak żeglarze też coś dla siebie znajdą
Naszą uwagę zwróciło też stoisko okręgu Grodzieńskiego na Białorusi. Polacy do Grodna mogą jeździć od pewnego czasu bez wizy i pewnie stąd tak liczna obecność organizatorów turystyki z tego miasta. Spora oferta i przemili gospodarze odpowiadający chętnie i z pasją na każde pytanie i oferujący pomoc w zorganizowaniu wyjazdu na każdą kieszeń, zachęcają do uwzględnienia tego regionu w wakacyjnych planach.
Po wizycie na TT Warsaw postanowiliśmy też, że w naszych planach wyjazdowych nie może  w przyszłości zabraknąć SriLanki. Pani Dorota, z którą przez dłuższą chwilę rozmawialiśmy na stoisku tego kraju opowiedziała nam o jej samotnej wyprawie do tego kraju i o tym jakie w tej chwili istnieją możliwości zorganizowania indywidualnego wypadu na tę wyspę. Już mamy ochotę na cejlońską herbatkę.
Na targach znajdą pewnie też coś dla siebie osoby chcące odwiedzić Maroko, Indonezję, czy Chiny. Ich stoiska swoim oryginalnym wyglądem przyciągają wzrok.

Grają rumuńskie kapele

To tak w skrócie i na gorąco kilka uwag i przemyśleń dotyczących dzisiejszej wizyty na TT Warsaw. Dodam tylko, że jeśli ktoś planuje wyjazd do Francji, Hiszpanii, Portugalii czy Grecji to wizyta na targach w niczym mu nie pomoże. Oferty tych krajów nie ma, albo jest tak niewielka, że jej nie zauważyliśmy. Jest natomiast kilkunastu, a może nawet kilkudziesięciu przedstawicieli polskich regionów, chociaż prawdziwie bogata oferta turystyczna dotycząca naszego kraju będzie dostępna dopiero na wiosnę na Targach Turystyki i Wypoczynku Lato.